Amsterdam wil dat iedereen, niet alleen de toerist, maar ook de Amsterdammer zelf zich thuis en welkom voelt op de Amsterdamse grachten.

Het is druk in Amsterdam. Druk in de straten en druk op het water. In de grachten van Amsterdam kan het overvol zijn; zeker op vrije en warme dagen. Amsterdam wil dat iedereen, niet alleen de toerist, maar ook de Amsterdammer zelf zich thuis en welkom voelt. Dat vraagt om een goede en efficiƫnte aanpak.

De reders van de toeristenboten, groot en klein, hop on hop off boten, historische boten, waterfietsen, particuliere boten en het vrachtvervoer willen de grachten optimaal kunnen gebruiken. Dit vraagt om goede en passende maatregelen; van het invoeren van eenrichtingsverkeer tot het beboeten van illegale passagiersvaart en stevig handhaven bij overlast.

Het team Omgeving en Leefbaarheid van InterPactum levert voor het Programma Varen van de gemeente Amsterdam een bijdrage aan nieuw beleid, inspraak en omgevingsmanagement.

De omgevingsmanager praat met alle belanghebbenden. Een van de aandachtspunten is bijvoorbeeld de overlast op de steigers bij het Anne Frank Huis en de Wallen. Daar willen te veel boten passagiers op- en af laten stappen en staan stewards, maar ook zogenoemde proppers, klaar om mensen naar de boten te leiden. Deze drukte op de kades geeft overlast. Dit betekent voor de omgevingsmanager veel schakelen met heel veel partijen, belangen bij elkaar brengen en zorgen voor een goede afstemming. Alles moet zoveel mogelijk met alles in de pas lopen.

Er staat nog veel te gebeuren. Het college van Amsterdam heeft de keuze gemaakt dat in 2025 al het gemotoriseerde verkeer elektrisch moet rijden in Amsterdam; anders kom je de stad niet in. Ook het verkeer op het water moet met ingang van 2025 elektrisch varen. Een enorme uitdaging, alleen al om voldoende oplaadpunten op de kades gerealiseerd te krijgen. Ook daar heeft de omgevingsmanager een rol in te vervullen.

Kortom, een meer dan dynamische omgeving om in te werken.